Californië - Big Island Hawaii - Oahu Hawaii - Palau - Yap - Guam - rondom Brisbane - Sydney/Melbourne - Thailand

RTW index

Dag 1, 20 november

Op weg naar Los Angeles
Het weer maakt niet uit, we zitten hoog en droog

Ferry en Mirjam hadden een dag voor vertrek nog wat verkeerds gegeten, maar op het moment van boarden zijn ze weer topfit. De taxi is veel te laat en rijdt vervolgens ook binnendoor via Voorburg-Wassenaar, maar het inchecken verloopt gelukkig vlotjes. Ferry wordt geselecteerd voor de steekproef schoenen uit, maar verder gaat alles soepel. De vluchttijd naar Los Angeles blijkt vandaag maar 10 uur te bedragen. Een fijne meevaller.

Gek gevoel dat het nu echt begonnen is. De vlucht verloopt verder prima. Josje slaapt weinig, maar is verder wel goed te genieten. Ze drinkt om de haverklap aan de borst en eet ook nog pap en meer dan een half potje baby-maaltijd. Rebecca is helemaal in haar element en eigenlijk valt het alleen met Emmy wat tegen.

Even lijkt de baggage niet aangekomen, maar er zijn wat koffers klem komen te zitten en als die eenmaal losgehaald zijn, komen ze in ganzenpas op de band. Customs en Immigration gaat vlot, al blijkt eerst dat we te weinig formulieren hebben ingevuld en zijn we daar ook geselecteerd voor de steekproef Agriculture.

En twee uur na aankomst liggen de meiden al in het hotel zwembad. Dan honger en moe. Tijdens het eten in de Sportsbar (GROTE porties) vallen de dames bijna in slaap en om 18:15 liggen ze in bed. De nacht is onrustig, maar dat viel te verwachten.

Dag 2, 21 november

In de camper van Los Angeles naar Anaheim
Zonnig, 27 graden

De tweede dag zijn we allemaal uiteindelijk al voor zessen wakker, we moeten het nog rekken om om 6:30 aan het ontbijt te zitten. Daar zitten de meiden te bunkeren: worstjes, fruit, pannenkoek, cereals. En dat is weer voldoende basis om alweer om 8:15 in het hotelzwembad te liggen en dolfijntje te spelen. Er is een kolibri.

Zoveel ontspannender dan een gewone vakantie lijkt dit; er is een enorme rust over ons neergedaald. Alleen de kids zijn niet te houden en vragen telkens" wat we nu gaan doen".

Maar de dag krijgt een minder leuk einde. We hebben de camper opgehaald en zetten koers richting een mooie camping, naar wij dachten in de buurt van Disneyland en redelijk in de buurt van een station voor Ferry. We komen in een enorme file terecht en pas twee uur later op de camping, die wel mooi, maar voor ons niet goed gelegen is. Dus maar weer verder met drie moeie, hongerige meiden. Die vallen dan ook als een blok in slaap en zijn wanneer we eenmaal eindelijk op een camping (nou ja, veredelde parkeerplaats) aankomen en wat te eten hebben gehaald niet wakker te krijgen. Snel naar bed dus. Emmy heeft nu ook last van haar buik, blijkbaar toch een virus.

Dag 3, 22 november

Anaheim
zonnig en warm

De meiden slapen boven de cabine, Ferry op de omgebouwde eethoek en Josje met Mirjam achterin. Josje is 's nachts om de haverklap wakker en de meiden zijn om 5 uur al weer helemaal klaarwakker. Dus gaat Ferry maar zijn presentatie voorbereiden en Mirjam de camper een beetje inrichten. Ferry vertrekt om 7 uur richting Downtown LA. Emmy maakt haar rekentoets. Aan meer komen we niet toe. Erg onrustig met een inmiddels bijna echt kruipende Josje en een lastige Rebecca. Josje rolt, trekt en kruipt zichzelf nu echt overal naar toe en dat is dus oppassen geblazen. Ze doet enkel korte dutjes, ook 's nachts en heeft haar ritme hier nog niet helemaal gevonden.

We doen boodschapjes en de meiden vermaken zich nog even in het koude kleine camping zwembadje. Wasje gedraaid en Ferry heeft een succevolle werkdag, dus al met al nog wel een nuttig dagje.We eten in de naast de camping gelegen pizza place, waar ze allerlei spelletjes voor kids hebben en ook een speeltuintje.

Dag 4, 23 november

Disneyland
iets frisjes

Na een frisse nacht is het 's ochtends flink bewolkt. Met kleding in laagjes trekken we richting Disneyland met de speciale resort transfer bus. Het wordt er naarmate de dag vordert steeds drukker, maar met een beetje goed timen en fastpasses zien we zowel Mickey als Minnie Mouse in levende lijve, de Parade, Winnie de Poeh en Iejoor.

Verder doen we de volgende attracties: Gadget's Go Coaster, Goofy's Bouncy House, Roger Rabbit's Cartoon Spin, Astro Orbiter, Autopia, Casey Jr. Circus Train, It's a Small World, Mad Tea Party, Snow White's Scary Adventures en Peter Pan's Flight. Het park is al helemaal in kerstsfeer. Ze gaan er bij Disney wel van uit dat je het park wel kent, want de plattegrond is behalve summier ook onvolledig en ook bij de attracties vermelden ze niet wat voor iets het is. En waar kun je koffie krijgen?? Josje trekt veel bekijks, ze vinden haar hier al erg mooi, dat wordt nog wat in Azie. Uitspraak van de maand door een meneer in Disneyland: "als ze zo huilt is ze net een jong katje". Tussen de middag proeft ze van Mirjam's watermeloen, wel lekker maar ze krijgt het niet weg. Bij de baby-care, die gerund wortd door twee strenge dames, eet ze aan het einde van de dag een half potje br. bonen met appel: even wennen, maar dan hapt ze ondanks de afleiding daar en de veel te grote kinderstoel goed door.

Dag 5, 24 november

Op weg van Anaheim naar Desert Hot Springs
lekker weer, zonnig

Weer een onrustige nacht met Josje. Een keertje valt ze gelukkig wel op Mirjam's buik in slaap, maar net als ze goed slaapt en Mirjam dus ook, wordt de rest wakker. Na het ontbijt en de boodschappen vertrekken we richting Palm Springs, waar we bij Desert Hot Springs een echt fijne camping vinden met zwembaden, hot springs, vogel- en vissenmeertje. Het weer is prachtig: dit lijkt er beter op! Onderweg hebben Rebecca en Emmy leuk samen gespeeld en veel K3 gezongen. Josje doet het niet goed in de maxi-cosi. Het baby-riempje wat we van Esther hadden geregen heeft meteen veel nut en zo kan ze lekker op schoot zitten. We kwamen onderweg door een enorm windmolenpark. Na het zwemmen zijn de dames al snel weer op. Emmy ligt zelfs al, met buikpijn en hoestend, voor 19 uur te knorren.

Het valt op dat hier veel minder dikke mensen zijn dan in Florida. Maar wat is (dit deel van ) Californie vol. Zeggen ze wat van Nederland. Nou, zoveel asfalt, auto's, huizen, druk, druk, druk: zo erg is het bij ons echt niet. En ons ambitieuze plan met Death Valley was ook echt niet haalbaar, blij dat we dat snel hebben ingezien.

Dag 6, 25 november

Camping Sam's Family Spa Hot Water Resort
STORM, fris

Weer een vroege start vandaag. Ruim voor zessen zijn Emmy, Josje en Mirjam uit de veren. Rebecca slaapt uit. Wat een veranderlijk weer! Vandaag stormt het, dus nu schiet Joshua Tree NP er ook helemaal bij in. Emmy is wel goed aan schoolwerk toegekomen en de was is gedaan. Met die wind is het zwemmen wel wat frisjes. Met het schoolwerk, spelletjes op de laptop, de K3 CD, de speeltuin, eendjes voeren en verder bouwen aan het kasteel van stenen komen we de dag wel door.

Dag 7, 26 november

Op weg van Desert Hot Springs naar Long Beach
zonnig

Een hele mooie route, maar we doen er wel enorm lang over. De meiden houden zich kranig onderweg: spelen met hun "fototoestelletje", zingen K3 en zijn gewoon gezellig bezig. Het landschap is Grizzly Adams-achtig: bergen en vlaktes met naaldbomen. We stoppen bij een mooie parkeerplaats van een nationaal park (met "bergleeuwen"!) waar we picknicken en de meiden in de speeltuin spelen. We rijden zuidelijk van LA langs de kust naar Long Beach. Wel een leuke weg, maar ook erg druk. We vinden weer een camping die net iets meer dan een parkeerplaats is, met zwembad en wasmachines.

Dat het weer hier zo wisselvallig is! De ene dag fris, de nadere hoogzomer, maar wel altijd droog.

Dag 8, 27 november

Marriot Airport Hotel Los Angeles
Zonnig, een graad of 22

Vandaag brengen we de camper terug. Dat gaat allemaal erg vlotjes. In het Marriot maakt Emmy eerst haar schoolwerk en dan gaan we zwemmen. Het is wel fris, maar gelukkig is het bubbelbad groot genoeg om de meiden een beetje heen en weer te laten peddelen.

volgende (Big Island Hawaii)