Californië - Big Island Hawaii - Oahu Hawaii - Palau - Yap - Guam - rondom Brisbane - Sydney/Melbourne - Thailand

RTW index

Dag 17, 6 december

Van Kona naar Honolulu, Oahu
Zonnig in Kona, veel wolken in Honolulu

We hadden een vroege vlucht gepland i.v.m. een eventuele afspraak van Ferry is Honolulu. Nu die afspraak op maandag is, is het een beetje jammer dat we zo vroeg op moeten. We steken het krap en onbtbijten niet en dat is niet bevorderlijk voor ons humeur. Na het korte vluchtje en een taxi-ritje per limo is het even schrikken bij aankomst bij ons hotel in Honolulu. Ze lijken daar in eerste instantie de organisatie niet te kennen die onze boeking (voor een heel scherpe prijs) verzorgd heeft. Maar alles komt goed en de kamer is zelfs al klaar. Nou ja, kamer, een appartementje met mooi uitzicht, schoon en lekker de ruimte. We zitten op de 28e verdieping. Dat is wel een gek idee en we houden de dames dus maar van het balkon. Het hotel wordt verbouwd en ter compensatie hebben we emmertjes, schepjes, kleurboeken, krijtjes, zonnebrillen en een koeltasje gekregen!

Even eten en dan een korte verkennig. Er is een speeltuintje, barbecues en een zwembad op het 'deck'. Even later liggen we allevijf in het zwembad; Josje voor het eerst in haar leven, eindelijk! Het weer wordt gaande de dag een stuk minder: er steekt een windje op en er komen steeds meer wolken.

Er zijn hier enorm veel Aziaten en bijbehorende restaurants.'s Avonds eten we geheel onbedoeld in een sushi bar. Leuk en lekker, maar budgettair gezien een minder plan.

Dag 18, 7 december

Sea Life Park en Waikiki
Zonnig, later wolken, fris windje

Ferry zoekt naar een mobiele telefoon zaak, omdat onze telefoon niet meer wil laden, maar weinig succes. En daarna op naar DE activiteit van deze dag: Splash U! Dolfijnen interactie programma in het Sea Life Park. We gaan er met de bus naar toe. Ferry, Emmy en Rebecca doen het programma en het is geweldig. Een groep van ongeveer 10 mensen mag een mink whale en een wholphin (kruising tussen dolfijn en walvis) kunstjes laten doen, aaien en voeren. Intussen maakt Mirjam foto's terwijl Josje zich door een Japanse laat vertroetelen. En toeval of niet, vandaag maakt Josje geluidjes alsof ze een dolfijn is.

In de bus terug heeft Josje het niet zo naar haar zin, maar de meiden hebben nog energie over voor spelen op het strand. Dus gaat Josje slapen en pakken Emmy en Rebecca hun emmertjes om een zandkasteel te gaan bouwen.

De krant biedt geen nieuws over Europa. Bestaat dat wel?

Dag 19, 8 december

Waikiki
Bewolkt, winderig

Een lummeldagje. Ferry gaat internetten, Emmy maakt een taaltoets en ander schoolwerk, de kids spelen in de speeltuin, maar verder voor ons niet zoveel. Des te meer voor vele anderen hier, die vandaag de marathon lopen. Een van de lopers is prins Pieter-Christiaan, die de volgende dag uitgebreid in de krant staat. De marathon zorgt in elk geval voor een hoop drukte, tot laat op de avond, terwijl de start al om 5 uur 's ochtends is.

Dag 20, 9 december

Vliegveld van Honolulu
Zonnig

De dag begint goed, maar later wordt het een stuk minder. Ferry gaat een presentatie houden voor TheBUS, terwijl Mirjam de laatste dingen inpakt voor de reis naar Palau. We ontmoeten elkaar weer op het vliegveld, waar we inchecken. Dat dat gebeurt vinden we hoopvol, want gisteren gingen er nog geen vluchten naar het door de tropische storm Popsana getroffen Guam. Daar moeten we overstappen voor Palau. Maar bij het boarden blijkt dat er wel op Guam gevlogen kan worden, maar dat je er vervolgens niet meer vandaan komt. En op Guam is door de storm geen electriciteit en geen water en geen hotelaccommodatie besschikbaar. Dus besluiten we de vlucht niet te nemen. Die blijkt later toch ook nog uren vertraagd te zijn, dus geen slechte keus.

Eerst op het vliegveld en later vanuit een hotel proberen we meer informatie te krijgen over mogelijkheden om te vliegen. Met 5 personen en alleen maar volle vluchten ziet dat er niet goed uit. Uiteindelijk lijkt er niets anders op te zitten dan de Island Hopper die er twee keer zo lang over doet, waarvoor we wel om 5 uur 's ochtends moeten inchecken. Dus gaan we maar vroeg slapen.